Nieuwsgierigheid als motor voor innovatie

“Nieuwsgierigheid is de motor achter een leven lang leren en ontwikkelen met plezier. Nieuwsgierige denkers luisteren en ervaren zonder direct te oordelen en kunnen zich bewust verplaatsen in perspectieven van anderen.”

Als ik mezelf voorstel schrijf ik vaak dat ik nieuwsgierig ben. Nieuwsgierig naar wat jou beweegt in je werk. Waarom doen jullie de dingen zoals jullie ze doen?  Maar ook nieuwsgierig naar andere culturen. Waarom hebben mensen bepaalde gebruiken? Waarom doen ze dingen op een bepaalde manier? Dit kwam mij als auditor goed van pas bij interviews en analyse van de werkprocessen. Maar ook als innovatie coach en innovatie facilitator. Hoe kan iets slimmer of handiger? Wat beweegt mensen of een groep?

Nieuwsgierigheid is een belangrijke eigenschap om te komen tot verbetering en vernieuwing. Volgens Jason Fredrick is nieuwsgierigheid de motor achter een leven lang leren en ontwikkelen met plezier. Nieuwsgierige denkers staan open voor nieuwe ervaringen. “Nieuwsgierige denkers luisteren en ervaren zonder direct te oordelen en kunnen zich bewust verplaatsen in perspectieven van anderen.” Belangrijk hierbij is de kunst van het vragen stellen. Hierbij hoort ook durven toegeven dat je iets nog niet weet.  In zijn boek “Pleidooi voor nieuwsgierigheid op het werk” hanteert Stefaan van Hooydonk de volgende definitie: “Nieuwsgierigheid is de doelbewuste instelling om de status quo uit te dagen, om te verkennen, te ontdekken en te leren.”

Het tegenovergestelde van nieuwsgierigheid is conformiteit. Je wilt vasthouden aan patronen en gewoontes die zich in het verleden hebben bewezen of veilig voelen. Als conformiteit de overhand krijgt binnen je team of organisatie zullen medewerkers geen vragen meer stellen, geen nieuwe dingen willen proberen, geen nieuwe kennis willen vergaren. Een beetje conformiteit is niet erg, zonder onze routines en standaard werkwijzen zouden we iedere dag weer opnieuw moeten ontdekken hoe we zouden moeten werken. Vanuit deze veilige werksituatie ontstaat ruimte om andere werelden te verkennen. Om nieuwe methodes en technieken te ontdekken en zo je bestaande product of dienst naar een hoger level te brengen met meer tevreden gebruikers.

In onze huidige wereld kun je heel makkelijk bij heel veel informatie komen. Lusteloos surfen op internet of scrollen door social media levert misschien veel informatie op, maar echt leren en ervaren doe je niet. Om echt nieuwe ontdekkingen te doen zul je actief nieuwsgierig moeten zijn: vragen stellen, onderzoeken en experimenteren. Design Thinking en Lean zijn goede methodes om een probleem echt diepgaand te bevragen, ideeën te onderzoeken en oplossingen te testen.

In hun Playguide beschrijft Unicornhub drie belangrijke pijlers voor het creëren van innovatiekracht in je organisatie: nieuwsgierigheid, creativiteit en teamwork. Nieuwsgierigheid naar de ander zorgt ook voor een betere samenwerking tussen verschillende teams. En laat dat nou ook weer bijdragen aan de innovatiekracht binnen je organisatie!

Meer lezen? Lees dan hier mijn blog over empathie.

Vorige
Vorige

Waarom je als MKB-er een goed UX/UI Design wilt

Volgende
Volgende

Voel empathie met je klant