Uit studies van de Nielsen Norman Group blijkt dat 80% - 90% van de websites aanzienlijk verbeterd kunnen worden om klanten een echt goede gebruikservaring te geven.
Van probleemverkenning naar een gebruiksvriendelijke website of app
Hoe gaan we dit doen?
Quickscan
De eerste stap is inzicht krijgen hoe je klanten je site ervaren. Dit doe ik door gratis een Quickscan uit te voeren van je website.
Op basis van jouw vraagstuk, missie en doelen beoordeel ik je website of app langs 11 hoofdpunten op het gebied van UX/UI Design. Binnen 3 werkdagen heb je een goed beeld welke knelpunten klanten ervaren en waar ze mogelijk afhaken op je site.
Je ontvangt een kort en helder rapport met inzichten en tips waar je zelf mee aan de slag kunt.
Ook ontvang je een advies voor mogelijke vervolgstappen, bijvoorbeeld een diepere analyse en/of specifieke klantonderzoeken.
Na een paar dagen neem ik contact met je op of er nog vragen zijn en of je samen door wilt gaan.
Probleemverkenning
De Quickscan geeft al een goed beeld waar mogelijke knelpunten of kansen liggen.
Tijdens een korte sparringssessie van een half uur maken we nader kennis. En hoor ik graag je doelen en ambities voor je bedrijf en waar je nu tegen aan loopt in de dagelijkse praktijk.
Op basis van het vastgestelde probleem op je website maak ik een aanbod op maat voor je. Dit is meteen het onderzoeksplan.
Onderzoek
Na akkoord op mijn aanbod en onderzoeksplan start ik met het UX onderzoek.
UX onderzoek kan bestaan uit: analyse van de huidige site of app, interviews met klanten, online vragenlijsten, benchmark met soortgelijke bedrijven, card sorting, enz. Het soort onderzoek hangt af van de vastgestelde knelpunten en/of kansen.
Afsluitend ontvang je een presentatie met de uitkomsten van het onderzoek, klantprofielen en mogelijke oplossingsrichtingen, waar jij en je team mee verder kunnen.
Kosten zijn afhankelijk van het aantal onderzoeken dat nodig is. Zo’n 2 tot 3 verschillende onderzoeken geven een goed inzicht in de behoefte van je klant. Per onderzoek reken ik €250,-.
Ideation
Vind de ideale oplossing. Dat wil zeggen een oplossing die op korte termijn kan worden gebouwd en waar je klant echt blij van wordt.
Om dit te bereiken begeleid ik een workshop met verschillende experts uit je bedrijf (denk aan sales, techniek, web bouwer). Jullie bedenken ideeën om de website te verbeteren, waarbij jullie kernwaarden en de behoefte van je klant centraal staan. We maken keuzes, prioriteren en schetsen de nieuwe websitepagina’s.
Ik vat de gemaakte keuzes en wijzigingen samen, waarmee jij naar de web bouwer kan.
Kosten voor deze sessie zijn €495,-.
Testen en bouwen
Geen tijd om de aanpassingen aan je site of app daadwerkelijk te regelen? In de rol van projectleider kan ik dit traject voor je begeleiden.
Tot de daadwerkelijke oplevering van de site.
Ik zorg voor afstemming met de betrokkenen, zoals de web bouwer, tekstschrijver, SEO specialist enz. Indien nodig bouw ik eerst een prototype van de site en houden we diverse testrondes om te kijken of wat we hebben bedacht ook echt werkt.
Afhankelijk van het website programma dat je gebruikt kan ik ook zelf de aanpassingen op je website doorvoeren.
Voor dit traject reken ik een uurtarief.
Vraag direct je gratis Quickscan aan en krijg binnen 3 werkdagen inzicht waar je klanten vastlopen.
Samenwerken met mij betekent
Maatwerk: afhankelijk van jouw situatie en ambitie bepalen we welke stappen nodig zijn.
Handson: Ik ben praktisch ingesteld en hou van korte en heldere communicatielijnen. Geen ellenlange rapporten, maar praktische tips waar jij mee verder kan.
Creatief: ik ben altijd op zoek naar hoe werkzaamheden beter, handiger en leuker kunnen.
Privacy en security: ik heb extra aandacht voor een veilig en toch gebruiksvriendelijk registratie proces.
Wist je dat?
Een goed ontworpen interface de klantenserviceverzoeken met 20-30% kan verminderen?
De kosten voor het afhandelen van een telefoongesprek veel hoger zijn dan die voor het beantwoorden van een e-mail? En beide zijn aanzienlijk hoger dan de kosten van zelfbedieningsopties via een goede UX/UI. Het kan de operationele kosten met wel 25% verlagen!
Klanten die zonder problemen hun weg vinden op een website of app vaak meer tevreden zijn? Dit zorgt ook voor minder negatieve feedback en klachten.
Veelgestelde vragen
-
Letterlijk vertaald is het gebruikerservaring. Het draait om hoe een gebruiker zich voelt bij het gebruik van een product, zoals een website of een app. Het doel van UX Design is om ervoor te zorgen dat gebruikers een positieve ervaring hebben. Denk aan:
Gebruiksvriendelijkheid: hoe gemakkelijk is het voor gebruikers om de website of app te navigeren en te gebruiken?
Toegankelijkheid: kan iedereen, inclusief mensen met beperkingen, de website of app gebruiken?
Efficiëntie: hoe snel kunnen gebruikers vinden wat ze zoeken of hun taken voltooien?
Tevredenheid: vinden gebruikers de ervaring prettig en willen ze terugkomen?
-
UI staat voor "User Interface," wat gebruikersinterface betekent. Dit gaat over de visuele elementen waarmee gebruikers interacteren, zoals knoppen, menu's en iconen. Denk aan
Visuele aantrekkelijkheid: ziet de website of app er goed uit en past het bij je merk?
Consistentie: zijn de elementen overal op de site of app hetzelfde, zodat gebruikers weten wat ze kunnen verwachten?
Leesbaarheid: is de tekst goed leesbaar en begrijpelijk?
-
Een goede UX/UI Design kan een groot verschil maken voor je bedrijf:
Verhoogde klanttevredenheid: een gebruiksvriendelijke en aantrekkelijke website ontsluit het koopproces en geeft goed gevoel, zodat klanten tevreden zijn en sneller geneigd zijn terug te keren. Ook geven ze sneller positieve reviews.
Verlaagde kosten: door te investeren in goed UX/UI Design kunnen problemen en klachten van klanten worden verminderd, wat op de lange termijn kosten bespaart voor klantenservice en ondersteuning.
Hogere conversies: als gebruikers gemakkelijk kunnen vinden wat ze zoeken en probleemloos kunnen afrekenen, leidt dit tot een sneller proces, minder afleiding, meer kans dat klant de verkoop afmaakt en nog verder kijkt en meer koopt.
Concurrentievoordeel: in een markt waar veel bedrijven vergelijkbare producten of diensten aanbieden, kan een goed ontworpen website of app je onderscheiden van de concurrentie. Een goed ontwerp stuurt de focus en laat je bedrijf uitblinken op de punten die je zelf wilt.
-
Na een korte afstemming over je vraagstuk, missie en doelen van je bedrijf kan ik aan de slag. Binnen 5 werkdagen ontvang je een kort en helder rapport.
in de week erna neem ik contact met je op of je een toelichting wilt op het rapport en de mogelijkheden voor een vervolgtraject.
Besluiten we met elkaar verder te gaan, dan ontvang je een offerte.
-
Dit hangt af van welke onderzoeken ik doe, maar doorgaans zal dit tussen de 2 en 4 weken zijn.
-
Om een goede brainstorm te kunnen houden is duidelijk welke knelpunten de klant ervaart en wat jullie als bedrijf willen uitstralen.
Op basis van een "Hoe kunnen we..."vraag gaan we in verschillende rondes brainstormen over mogelijke oplossingen.
Vervolgens maken we een keuze en gaan we de keuze uitwerken in schetsen.
Het is flink aanpoten, maar in 4 uur heb je dan ook echt duidelijk wat je wilt veranderen.
Na afloop ontvang je van mij een overzicht van de gemaakte keuzes en schetsen. En een actielijst, wie welke acties moet uitvoeren.
-
Tijdens de brainstorm wil je alle perspectieven over je product of dienst meenemen. Het is daarom belangrijk dat er mensen uit verschillende disciplines aanwezig zijn, denk bijv. aan iemand van sales, de klantenservice, de technische expert, maar bijv. ook de webbouwer zelf, zodat deze goed meekrijgt welke knelpunten de klant ervaart en wie de klant is.