UXUI traject RDW voertuigapp
Verkenning - Onderzoek - Analyse - Ontwerp
Verkenningsfase: Competitieve benchmark
Na de intake met de opdrachtgever over de ambities voor de app en eventuele knelpunten ben ik gestart met een benchmark onderzoek. Er zijn meerdere apps die een soortgelijke functie aanbieden als de RDW. Het grote verschil is dat RDW als overheidsorganisatie geen commerciële diensten mag aanbieden zoals het verkopen van rapporten en het laten uploaden van foto’s.
Voor de benchmark maakte ik gebruik van de reviews in de Apple app store en Google Play store.
De RDW app wordt goed beoordeeld. De app is gebaseerd op de RDW database en wordt daardoor beter vertrouwd dan de andere apps. De app werkt snel en biedt realtime informatie.
Onderzoeksfase
In de onderzoeksfase heb ik de volgende onderzoeken uitgevoerd:
Interviews eigenaren kleine garages.
Online survey
Affinity mapping
Empathy map
User persona’s
Conclusie empathy mapping:
Focus op 2 soorten gebruikers die verschillende doelen hebben om een voertuig app te controleren:
Een gebruiker die een tweedehands auto wil kopen.
Een gebruiker die graag auto's spot.
Ze zijn geïnteresseerd in gedeeltelijk verschillende gegevens:
De autokoper controleert de app om er zeker van te zijn dat de auto die hij leuk vindt in goede staat is en dat alles in orde is. Hij is vooral geïnteresseerd in gegevens over de kwaliteit en staat van de auto.
De autospotter checkt de app om details te zien die hij interessant vindt om te delen met andere autospotters of vrienden. Hij is het meest geïnteresseerd in leuke weetjes en coole data over de auto.
Ze gebruiken verschillende bronnen om informatie te verkrijgen:
De koper bekijkt autoverkoopwebsites en praat met familie, vrienden en collega's.
De autospotter controleert forums, blogpagina's en YouTube.
Belangrijkste inzichten uit de interviews en survey:
Het was een aanname dat kleine garages ook gebruik zouden maken van de app. (Kleine) bedrijven maken nauwelijks gebruik van een app, omdat de gegevens niet realtime zijn, en ze hebben toegang tot RDW Online Voertuiginformatie (OVI).
De app wordt vooral gebruikt door autokopers en autospotters. Autospotters zijn mensen die een auto zien die ze interessant vinden en daar de gegevens van opzoeken in de app.
Gebruikers willen toegang hebben tot bepaalde RDW-diensten, zoals de registratie van de eigenaar en toegang tot hun eigen gegevens en berichten.
Meerdere gebruikers willen via de app contact kunnen opnemen met de RDW.
Sommige gebruikers willen graag meer details zien over het type voertuig en de kilometerstand.
Ontwerpfase
Na de analyse van de onderzoeksresultaten formuleerde ik de volgende “Hoe kunnen we” vraag.
Hoe kunnen we de huidige voertuig app van de RDW vereteren, zodat zowel autokopers als auto spotters het maximale uit de app halen en eenvoudig zaken kunnen doen met de RDW?
Tijdens een “Crazy 8” oefening zijn in ideeën geschetst voor de app.
Uiteindelijk is daar een schets uitgekomen voor de hoofdflow in de app: het tenaamstellen van een voertuig.
Voor het design heb ik me laten inspireren door bankieren apps, omdat die ook meerdere diensten aanbieden in hun app en een zakelijke uitstraling hebben.
Crazy 8 oefening
Ontwerp: bouwen van een prototype
Stap 1: Mid-fidelity wireframe
Op basis van de flow schets heb ik een eerste versie van de app gebouwd in het programma Figma.
Stap 2: High fidelity wireframe
Belangrijk inzicht na test: als iemand de taal niet spreekt worden UI elementen extra belangrijk. Dus de knoppen, invulvelden en iconen.
Stap 3: High fidelity wireframe na aantal testrondes.
Zoals je ziet zijn hier vooral de invoervelden aangepast.
Reacties uit de laatste gebruikerstest:
“Er zijn misschien mooiere kleuren, maar het is heel neutraal en het ziet er officieel uit.”
“De pagina’s in de app zijn duidelijk: “voor dummies””
“De knoppen zijn duidelijk; het is duidelijk dat de knoppen voor acties zijn.”
“Gebruiksvriendelijkheid is belangrijker dan of het mooi is”
“Verwacht dat MijnRDW voor bedrijven is, kies voor RDW.nl”